De Klimboom – Sprokkelblad nr. 2 – September 2024

De Klimboom – Sprokkelblad nr. 2 – September 2024

Van de directie

Teamontwikkeling op de Klimboom
Dit jaar zijn wij in het onderwijs gestart met drie groepen. Omdat we nu voor het eerst meer dan
twee jaargroepen in 1 groep combineren, hebben we met het team gekeken naar hoe we ons
onderwijs zo kunnen aanbieden dat we zoveel mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoefte van alle
kinderen binnen de groep. Ons uitgangspunt daarbij is dat we de combinatiegroepen zoveel mogelijk
als één groep benaderen. En dus onze instructies ook zodanig geven dat alle kinderen met een
instructie (waarin de doelen van de verschillende jaargroepen gecombineerd zijn) aan de slag
kunnen.

Om dit goed neer te kunnen zetten zijn we het afgelopen schooljaar gestart met een teamtraining
Kansrijk Combineren op het gebied van spelling. Daarbij worden we begeleid door een trainster van
een adviesbureau. Afgelopen week hebben de eerste groepsbezoeken plaatsgevonden en hebben we
kunnen concluderen dat we goed op weg zijn met het Kansrijk Combineren. We hebben mooie
complimenten gekregen van de trainster over de goede manier waarop het neergezet wordt op de
Klimboom en hoe bevlogen en professioneel dit door het team opgepakt wordt om de kwaliteit van
onderwijs op de Klimboom te blijven waarborgen.

Daar zijn wij natuurlijk heel trots op! Het geeft energie om te blijven ontwikkelen als team om zo
onze kinderen de kans te geven om te groeien en tot bloei te kunnen komen.

Naast Kansrijk Combineren heeft lezen en leesplezier bij kinderen onze extra aandacht dit jaar.
Vorig schooljaar zijn wij enthousiast begonnen met de methode ‘Blink lezen’ die goed aansluit bij
onze visie op onderwijs. Wij willen de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen, wij willen veel tijd
besteden aan lezen, luisteren en kijken in veel verschillende boeken en teksten. Tijdens de
informatieavonden is er informatie gedeeld met ouders over wat lezen nu eigenlijk precies is, hoe je
een goede lezer kunt worden en hoe belangrijk de rol van de helpende volwassene hierbij is.
Niet alleen de leerkracht op school is hierbij van groot belang maar ook de aandacht voor lezen en
voorlezen door ouders en grootouders thuis is cruciaal.

Ben je nieuwsgierig naar onze verdere plannen van dit schooljaar dan kun je het jaarplan 2024-2025
vinden op de website van de Klimboom.

Lees het hele Sprokkelblad via onderstaande link.
Sprokkelblad nr. 2 – September 2024